Jaava saare elanikkond on, ametlike numbrite järgi, umbes 90% ulatuses
islamiusku (seda ei tasu päris tõe pähe võtta mõne spetsialisti sõnul). Enne
islami (ja kristluse) levikut, olid põhilised uskumused siin n-ö animistlikud või
kohalikud uskumused. Mõnda aega levisid siin väga laialdaselt ka budism ja hinduism, kusjuures paar sajandit oli kogu
Jaava saar hindu Majapahiti kungingriigi osa. Nende aegade ‘jäänuseid’ on mõni
tänasenigi alles jäänud, sealhulgas eriti vägevad Prambanani ja Borobuduri
templid.
Prambanani tempel, 9. sajandil ehitatud
|
Prambanani templist kilomeetri kaugusel on umbes sajandi jagu vanem budisti
tempel
|
Prambanani templi kõrval etendatakse Ramayana balletti, mis on Jaava
tõlgendus ühest hindu eeposest
|
Borobudur, Indoneesia suurim budistlik pühakoht, 9. sajandist pärit
|
Borobudur on ka üks Indoneesia suurimaid turismisihtkohti Bali järel
|
Usu teemal on veel oluline ära mainida,
et ei saa väita nagu oleks hinduism Jaava saarel kunagi olnud samasugune nagu
Indias – ega terves Indiaski pole ühtlane hinduism. Samamoodi pole siinne islam
samasugune kui Omaanis või Manchesteris. Iga kultuuriline aspekt saab uues
kontekstis uue tähenduse, see adapteeritakse vastavalt uues keskkonnas, nii et
kohalik kontekst mõjutab seda aspekti (nt usku) samamoodi nagu viimane mõjutab
seda uut keskkonda. Näiteks pole ma siin näinud ühtegi mošeed, mis meenutaks mošeesid,
mida olen näinud araabiamaades (kuid Prambanani templid olid kohutavalt
sarnased Angkorile Kambodžas). Nii ei peeta jõule ühtmoodi Eestis ja Poolas –
kui üldse saab väita et ühes või teises riigis tähistatakse jõule just vot nii.
Isegi nõude pesemiseks olen Euroopa eri paigus näinud mitut erinevat tehnikat.
Kusjuures ei saaks öelda, et animism siin Jaava saarel täielikult ‘välja
surnud’ on. Päris mitme kohaga Jaaval on seotud eri uskumused, näiteks on
Yogyakarta lähedal üks rand, mida väidetavasti valvab üks ‘merehaldjas’ ning
kui keegi sinna randa minnes rohelist kannab, pahandab merehaldjas väga. Ühes
kohalikus reality-show’s saadeti sinna randa keegi tühjade kätega palvetama
ning palvuse lõpuks tekkis tema kätte väike kivi (seda rääkis mulle suure õhinaga
üks noormees, kes ei saanud aru, miks ma skeptiliseks jäin).
Islami ja kristluse ja kõige muu kõrval püsivad Jaava saarel kummituste lood, ja mitte ainult laste hulgas. Indoneeslaste sõnul kummitab pea igal pool ning nad jumala tõsiselt kardavad neid kummitusi. Enamasti on mehed need, kes väidavad, et nad on kummitusi näinud. Naised tavaliselt ei taha neid kummituste lugusid kuuldagi, sest need ajavad neil hirmu nahka. Üks päev räägiti meil õpetajate toas kummituste lugusid ning naised muudkui säutsusid et “appi palun ärge rohkem neid jutte rääkige, me ei taha neid kuulda”. Küsimise peale vastatavad naised-neiud tavaliselt et neil on hea meel, et neil pole võimet kummitusi näha. Nende poolest võivad kummitused olemas olla, aga näha neid küll ei tahaks.
Islami ja kristluse ja kõige muu kõrval püsivad Jaava saarel kummituste lood, ja mitte ainult laste hulgas. Indoneeslaste sõnul kummitab pea igal pool ning nad jumala tõsiselt kardavad neid kummitusi. Enamasti on mehed need, kes väidavad, et nad on kummitusi näinud. Naised tavaliselt ei taha neid kummituste lugusid kuuldagi, sest need ajavad neil hirmu nahka. Üks päev räägiti meil õpetajate toas kummituste lugusid ning naised muudkui säutsusid et “appi palun ärge rohkem neid jutte rääkige, me ei taha neid kuulda”. Küsimise peale vastatavad naised-neiud tavaliselt et neil on hea meel, et neil pole võimet kummitusi näha. Nende poolest võivad kummitused olemas olla, aga näha neid küll ei tahaks.
See kummituste teema pole unikaalne Jaava saarel ega Indoneesias, vaid
tundub olevat rohkem levinud Kagu-Aasias. Ühes mu Singapuri seminaridest rääkis
mu lektor sellest, kuidas Tais budismi uurijad enamasti sealsed kummituste lood
ebausu kaela määrivad või seda mingil viisil budismist alamaks uskumuseks
peavad. Tegelikkuses on kummitused väga paljude Tai budistide igapäevausku
sisse põimitud ning kummituste olemasolusse uskumine käib käsikäes muude usu- või
igapaevatoimetustega.
Ma olen kindel, et Jaava kummitused on natuke teistmoodi kui Taimaa omad,
kuid pean ütlema et ma pole kumbagi näinud.
preili Antropoloog, hea on lugeda su jutustusi. ja ma nii naersin nõudepesulause juures.
ReplyDelete:D:D:D:D maaailma kihvtimad templid on need kivihunnikud:D::D:D:D aga KUIDAS küll nad kooos püsivad, sellest ma aru ei saa :/// :D heh...kummitused...kahtlasesse kohta oled sattund:D:D:D:D
ReplyDeletema jään ka neid templite pilte alati vaatama. ma ei tea miks aga nad näevad niiiiii lahedad välja!!
ReplyDelete